Ako pomôcť dieťaťu s obmedzeným jedálničkom

Ak máte dieťa s autizmom, pravdepodobne poznáte každý McDonald's v okolí 30 kilometrov od vášho domu.

Možno ste expert na prípravu jedál, ktoré pozostávajú len z bielych ingrediencií, alebo je vaša špajza plná jedného druhu krekrov. Unavuje vás vyhadzovanie nedotknutých porcií, a máte pocit, že začnete kričať, ak zbadáte ďalší článok o tom, koľko zeleniny vaše dieťa denne potrebuje.

Áno, deti s autizmom môžu mať veľmi obmedzený jedálniček. Je bežné, že ich jedálniček pozostáva z malého množstva jedál - a pod slovom malý myslím "minimálny". Bolo obdobie, keď Max jedol len krekry.

Všimnite si, že som nenapísala, že tieto deti môžu byť vyberavé, pedantické a prieberčivé. Tieto slová naznačujú, že existujú možnosti, a vedú k rôznym typom nebezpečných a nezmyselných rád ako napríklad "hladné deti nikdy nebudú odmietať jedlo" alebo "ak dieťaťu ponúkneš nové jedlo sedemnásťkrát, nakoniec ho ochutná". Nie. Nemýľte sa, deti s obmedzeným jedálničkom nie sú prieberčivé.

Snažia sa prežiť.

Predstavte si, že ste sa stratili v amazonskej džungli a narazíte na osadu. Ste hladný/á, vlastne viac než to, ste vyhladovaný/á, bolí vás žalúdok a dokážete myslieť len na jedlo. V momente, keď máte pocit, že zošaliete od hladu, vám obyvatelia osady ponúknu misku bielej kaše. Opatrne ovoniate. Hmmm, zdá sa byť v poriadku. Ochutnáte jedno sústo - je teplá a sladká. Vlastne je vynikajúca! Spokojne zjete celú porciu a tešíte sa, že bolesť v bruchu ustúpila. Osadníci prídu každý deň s miskou bielej kaše a vy sa cítite šťastne. Mňam. Chutná biela kaša, po ktorej sa cítim príjemne. Všetko bude v poriadku. Jedného dňa vám však podajú misku s pichľavým čiernym morským ježkom. Čože? Dajte mi moju bielu kašu, hlupáci! Odmietnete misku, no oni vám ju vnútia späť. Jedz! Vyzerajú nahnevane. Jeden z nich má kopiju. V zúfalej snahe, aby nekričali, sa zahryznete do tvrdého povrchu morského ježka a jeho ostne vás pichnú do podnebia. Au. A čo ten odporný zápach? Škvŕka vám v žalúdku. Bielu kašu! Prosím, dajte mi bielu kašu!

Hlad je natoľko základná potreba, že urobíme takmer čokoľvek, aby sme ju uspokojili. Práve to robia deti, ktoré trvajú na jedení určitej potraviny a vyvádzajú, ak ju nedostanú - snažia sa naplniť svoju potrebu najbezpečnejším (alebo jediným) spôsobom, ktorý poznajú. Snažia sa vyhnúť pichľavým morským ježkom.

Takže namiesto toho, aby sme sa pýtali, prečo sú tieto deti vyberavé, by sme sa mali pýtať, prečo im toľko jedál vadí?

Prečo vyberaví stravníci preferujú určité jedlá?

 

Zmyslové vnímanie

Jedlo môže byť jedným z potešení života. Všetky tie lákavé vnemy - sladká chuť jablka, vôna opekajúcich sa cibuliek, zamatový dotyk horčice na jazyku alebo uspokojujúce chrúmanie čerstvého zeleru. Vaše zmysly sú vo vytržení vždy, keď jete.

Lenže čo ak by boli tieto vnemy tak silné, že by boleli? Čo keby ste vnímali každú chuť, vôňu, zvuk či textúru intenzívnejšie? V takom prípade by ste podľa mňa urobili všetko preto, aby ste dostali bielu kašu namiesto čiernych morských ježkov. Chceli by ste jedlá, ktoré sú jemné, bez vône, aby ste sa vyhli hlasnému chrúmaniu a drapľavému pocitu v ústach. Chceli by ste jedlá, ktoré nie sú chladné ani horúce. Nepáčilo by sa vám, ak by ostatní varili či jedli hlasné, chrumkavé alebo aromatické jedlá.

A čo ak by to bolo naopak? Čo keby vaša znížená citlivosť na chute a vône viedla k tomu, že by ste vnímali jedlo ako nudné a nechutné? Čo keby mäkké jedlá neprinášali žiadne príjemné podnety, ale chcelo by sa vám z nich zvracať? Vaša biela kaša by potom vyzerala celkom odlišne - chrumkavá, horúca, chladná, korenistá, výrazne ochutená.

Veľa detí s autizmom zažíva presne takéto zmeny v zmyslovom vnímaní, takže niet divu, že majú jasné preferencie, keď ide o textúru, chuť a teplotu ich jedla.

 

Potreba rutiny

Pre deti s autizmom sú McNuggets, chlieb či kakao bezpečné, známe jedlá, ktoré sú vždy rovnaké a nikdy im neublížia. Každé ostatné jedlo je pre ne pichľavým morským ježkom. Jedlá, ktoré tieto deti jedia sú často pri každej príležitosti rovnaké. Nemyslím "rovnaké" ako špagety v rôznych reštauráciach. Myslím identické s rovnakým tvarom, farbou a veľkosťou. 

Dôvod, prečo chcú nugetky, je často ten, že sú presne rovnaké bez ohľadu na to, v ktorom McDonald's ich objednáte. Povedzte dieťaťu, že dostane nugetky a ono presne vie, ako budú vyzerať, chutiť a akú budú mať textúru. Vie, že ich má rado a bude sa po nich cítiť príjemne. Žiadne prekvapenia. Ale kuracie kúsky? Nevyzerajú vždy rovnako. Môžu sa líšiť tvarom, počtom, chuťou... Pre niektoré deti je toto príliš veľké riziko.

 

Zameranosť na detail

Deti, ktoré sú zamerané na detail, vidia malý hnedý fliačik, kde sa mäso prepieklo, alebo drobný odlomený kúsok v rohu syra. Všímajú si tvary a farby jedla, a kvôli týmto drobným detailom je to pre ne úplne iné jedlo.

 

Rigidné a doslovné myslenie                                         

Deti s autizmom majú problém rozlíšiť medzi kľúčovými a menej dôležitými charakteristikami skúsenosti s jedlom - naposledy jedli lahodné cereálie z červenej misky. Je pre ne tiež náročné zovšeobecniť skúsenosť s jedlom - takže keď poviete cestoviny, predstavia si konkrétny typ cestovín, ktoré ste varili naposledy. Iné cestoviny pre ne nie sú "cestoviny", je to úplne iné jedlo.

 

Odmietanie zmien

Je pochopiteľné, že niekto, kto považuje nové veci za desivé, sa snaží zachovať všetko rovnaké, najmä vzhľadom k skutočnosti, že jedlo je jedným zo základných zdrojov potešenia.

 

Zamieňanie príčiny a následku

Veľká časť našich preferencií v jedle pochádza z našej emocionálnej pamäti. Potešíme sa, keď zbadáme veľký tanier plný chrumkavej slaninky, pretože si pamätáme, ako dobre sme sa cítili naposledy, keď sme ju jedli, a aké príjemné je ochutnať ju. Ak má však vaše telo problém rozpoznať, ako sa cíti, alebo ak má problém spojiť si pocity s dôvodmi, ktoré tento pocit vyvolali, emocionálne spomienky budú slabšie. Kvôli tomu môže byť pre vás ťažšie rozpoznať, ktoré jedlá máte radi.

 

Komunikačné problémy

Snažili ste sa niekedy objednať si jedlo v cudzine bez znalosti miestneho jazyka? Viete, čo chcete, ale neviete, ako to povedať, a tak sa snažíte najlepšie ako viete, avšak čašník vám prinesie niečo úplne iné. Môže to byť vynikajúce, ale vy sa bojíte to vyskúšať, pretože to nepoznáte a neviete, či vám to bude chutiť. Ste hladný/á a zúfalý/á, a tak si nakoniec objednáte jediné jedlo, ktoré viete v danom jazyku pomenovať, aby ste mali istotu, že dostanete niečo, čo zjete.

 

Ako môžete pomôcť?

 

Vylúčte zdravotné dôvody

Odmietanie niektorých potravín môže prameniť z tráviacich problémov, alergií a potravinových intolerancií, takže je dobré najprv vylúčiť tieto dôvody.

 

Uvoľnite sa

Vyberaví jedáci prežívajú veľa úzkosti v súvislosti s jedlom. Ak budete v napätí pri každom jedle, len posilníte ich úzkosť. Pokúste sa vytvoriť pri jedle príjemnú atmosféru. Nehnevajte sa, ak chcú rovnaké jedlo, ktoré jedli celý týždeň namiesto toho, ktoré skúšate. Nateraz je dôležité poskytnúť im pocit bezpečia a uspokojiť ich potreby spôsobom, ktorý je pre všetkých čo najmenej stresujúci. Tieto deti strávia celý deň snahou vyrovnať sa s nepredvídateľným a mätúcim svetom, ktorý ich obklopuje. Dovoľte im pri jedle vydýchnuť. Zníženie úzkosti spojenej s jedlom im umožní uvoľniť sa, čím vytvoríte priestor pre pridávanie nových jedál.

 

Zabudnite na to, čo o jedle viete

Začnite s čistým štítom. Ignorujte to, že niektoré jedlá sú považované za delikatesu a iné sú vnímané ako nudné, že cestoviny rovnakého tvaru chutia rovnako. Predstavte si, že o týchto jedlách nič neviete. Zbavte sa očakávaní, čo by sme si mali vychutnávať, a ktoré vlastnosti jedál ich robia lákavými. Je to mimoriadne ťažké, ale ak sa dokážete vcítiť do tejto pozície, máte lepšiu šancu vnímať preferencie svojho dieťaťa s otvorenou mysľou.

 

Veďte si jedálny denník

Zapisujte si všetky jedlá, ktoré v priebehu niekoľkých týždňov vyskúšate - ako vyzerali, ako ste ich servírovali, či mali úspech. Hľadajte vzorce v tom, čo dieťa zjedlo, a pokúste sa zistiť, čo je pre neho príťažlivé. Je to otázka textúry? Teploty? Rutiny? Komunikácie?

 

Vykročte pomaly smerom k novým jedlám

Keď ste zistili, čo je príťažlivé na nových jedlách, použite to pri voľbe ďalších nových pokrmov. Ak obľubujú mäkké potraviny, vyskúšajte hrušku namiesto jablka. Ak majú radi biele jedlá, primiešajte trochu paštrnáku. Vyskúšajte rovnaké jedlo s mierne odlišným tvarom a farbou. Podávajte obľúbené pokrmy v inej teplote. Postupujte pomaly, robte len malé zmeny.

 

Smerujte k rozmanitosti, nie ku kvantite

Nestresujte sa kvôli množstvu rôznych pokrmov, ktoré vaše dieťa zje; sústreďte sa skôr na to, aby boli pokryté všetky potravinové skupiny. Dieťa, ktoré zje jedno jedlo z každej skupiny, je na tom pravdepodobne lepšie než to, ktoré dokáže zjesť 50 druhov ovocia, ale žiadne proteíny.

 

Nezabudnite na správne načasovanie

Skúšajte nové jedlá počas najmenej stresujúceho obdobia dňa - ráno, keď sú deti odpočinuté, alebo zorganizujte piknik, kým sa hrajú vonku.

 

Neponúkajte len nové jedlá

Deti s obmedzeným jedálničkom si nemusia nikdy vybrať nový pokrm, ani keď nemajú k dispozícii inú alternatívu. Deti, ktoré nedostávajú od svojho tela spoľahlivú spätnú väzbu, nemusia vždy rozpoznať, že sú hladné; a nový pokrm sa im nemusí zdať jedlý. Preto sa vždy uistite, že je k dispozícii aspoň jedno obľúbené jedlo.

 

Experimentujte s jedlom mimo časy stolovania

Učenie týkajúce sa jedla neprebieha len pri stolovaní. Môžete čítať knihy o nových pokrmoch, hrať sa hry, spievať piesne... Oboznámenie detí s novými jedlami im pomôže ľahšie ich prijať, keď príde čas ich vyskúšať a ochutnať.

 

Zaistite, aby bolo stolovanie príjemné

Pokúste sa eliminovať všetky ostatné zdroje úzkosti počas stolovania. Znížte senzorické nároky pre precitlivelé deti - stlmte svetlá, vyvetrajte vône z varenia, nebúchajte dvierkami skriniek, hrncami a panvicami, necinkajte príborom. Vytvorte rutinu, aby bolo stolovanie pre dieťa predvídateľnejšie - umyte si ruky, sadnite si ku stolu. Dovoľte im spolurozhodovať o tom, čo budete jesť a ako to pripravíte.

 

Usilujte sa o inklúziu

Namiesto toho, aby ste prežívali frustráciu z toho, že vaše dieťa s autizmom nezje to, čo ostatní, choďte opačnou cestou, a snažte sa vymyslieť pokrmy pre celú rodinu, ktoré zahŕňajú jedno alebo viac jedál, ktoré obľubuje i dieťa s autizmom. Ak má rado čisté tortily, uvarte burrito, ktoré si môže každý ochutiť podľa seba. Ak preferuje kocky syru, baby karotky alebo krekry, môžete pripraviť obloženú misu, z ktorej si každý môže zobrať, čo má rád. Ak ich zahrniete do rodinného rituálu stolovania, umožníte im vnímať ich voľby ohľadne jedla ako správne, a zároveň ich vystavíte širšej škále potravín a novým príležitostiam vyskúšať ich.

 

Na záver

Život s dieťaťom s obmedzeným jedálničkom môže byť naozaj frustrujúci. Avšak pokiaľ zje aspoň niečo, táto otázka nemusí byť na vrchole vášho rebríčka problémov na riešenie.

Viem, že keď som sa zbavila mojich úzkostí ohľadne toho, čo Max je, uvoľnila som v sebe mnoho energie na riešenie iných otázok. Rozhodnutie mať rybie prsty bolo pre nás všetkých veľmi oslobodzujúce... A vďaka zníženiu napätia Max urobil niekoľko veľkých krokov dopredu, vrátane ochutnania nových jedál.

Život je vskutku zvláštny.

 

Text pre prekladom článku How To Help a Selective Eater z bloggovej stránky Snagglebox.

Preklad: Ľuba Heinzlová

 

Komentáre

takto nejako to funguje i u nás

bolo by super, aby sa takéto niečo dostalo do povedomia ľudí, krátky šot v rámci správ..

 

úplne presne to sedí

áno, súhlasím, aj do škôl... náš syn má veľký problém so stravovaním v škole, a to je súkromná škola, avšak nemajú vlastnú jedáleň, a tak chodia do veľkej jedálne - bežná menzová strava, pachy... v piatky chodíme na arteterapiu do Andreasu a potom má sľúbený McDonalds - to je jeho vyslobodenie :-)

Stravovanie v škole

Palo: Skúšali ste sa so školou dohodnúť na strave z domu? Akákoľvek škola a privátna o to viac, by mala umožniť, aby si dieťa nosilo jedlo z domu a konzumovalo ho buď v jedálni, alebo v miestnosti preň na to určenej.